SAVJETI ZA OPSTANAK // 11. 1993.
AMRA ZULFIKARPAŠIĆ // DIZAJNER
GOVORNA ISTORIJA - INTERVJU
GOVORNA ISTORIJA - TRANSKRIPT

Novembar 1993

Amra Zulfikarpašić
Dizajner
SAVJETI ZA OPSTANAK

‘Rad nam je svima bio na neki način mentalna vježba ili u stvari način kako da opstanemo mentalno. I interesantna je stvar da u ratu… ako ste sreli nekad pet ljudi i pitali šta rade, svaki od tih pet ljudi je imao svoj nekakav vlastiti projekat. Zbog toga što nikad vam niko nije mogao da da ili da vam nađe neki posao. Posao ste morali sami sebi da smislite. Ja sam u ratu puno radila i to mi je bilo nekako pitanje života. Poslovi, koji nisu bili toliko možda bitni sada, gledajući ih sa neke druge tačke gledišta… meni su u tom momentu ratnom izgledali najvažniji na svijetu, čak važniji od mog vlastitog života. Tako da sam ja izlazila da radim ljudima zaštitne znakove, da im dizajniram njihove projekte, jer mi je to bilo užasno važno. I nikad nisam mislila da mi se može desiti da zbog nečijeg projekta, na primjer poginem. A u vrijeme kada nije bilo uopšte struje, nije bilo naravno ničega. Nije bilo vode, nije bilo ničega. Za dizajnere je bio težak posao, zbog toga što je svaki moj rad i njegova realizacija na kraju, koja je bila najteža u ratu, zavisila od struje. Odnosno, morala sam negdje uključiti kompjuter, tako da se ja te godine sjećam da sam ’92. i ’93. bila pravi nomad. Ja sam se doslovce svaki mjesec, sa svojim mašinama, kompjuterima, selila po nekim podrumima, separeima kafana, štabovima, gdje sam svaki put molila ljude da mi dozvole da negdje sjednem i da radim. Da samo malo struje mi daju da ja uključim svoj kompjuter.’

FOTOGRAFIJE NA TEMU
TEKST NA TEMU

NOVEMBAR 1993


• Francuski bataljon iz sastava UN pomaže stanovnicima Alipašinog polja u popravkama, molovanju, izbacivanju vode iz podruma, donošenju materijala za uvođenje gasa.
• Umro veliki talijanski reditelj Federico Fellini.


• ARBiH ušla u sukob sa trupama Fikreta Abdića, na teritoriji Velike Kladuše.
• Grad nedjeljama nema struju, vodu, plin, humanitarnu pomoć. Stanje se pogoršalo od odbijanja bh delegacije da potpiše mirovni sporazum.
• I korpus ARBiH donio odluku o ukidanju Zapovjedništva stožera HVO, Sarajevo i odluku o transformisanju HVO brigade “Kralj Tvrtko”, u sastav I Korpusa ARBiH.


• George Soros u posjeti Sarajevu.
• HVO srušio Stari most u Mostaru.
• Masakr nad učenicima u Sarajevu. Obustavljena nastava dok se ne donesu mjere zaštite.
• UNPROFOR otkazao servis primanja i slanja pisama za Sarajlije. U Splitu, u more bačeno 50 vreća pisama upućenih Sarajlijama.


• Ponovo masakr nad građanima Sarajeva. .
• Član Predsjedništva Ejup Ganić odbio da primi Thorvalda Stoltenberga.
• Povodom masakra, američki predsjednik Bill Clinton izjavio: “Jedino što možemo učiniti je da, ako Sarajevo bude ozbiljno granatirano, dobijemo saglasnost UN da NATO i SAD upotrijebe silu iz vazduha.”
• Uvedena pravila za održavanje nastave: Školski sat traje 15 minuta. Od 24. decembra - 1. marta, djeca će imati raspust. Ionako nema grijanja.
• Izložba sarajevskih slikara “Svjedoci postojanja” u Umjetničkoj galeriji BiH.


• Ambasada SAD od 10. novembra radi i smještena je u Beču.
• Potpisana zajednička Deklaracija o slobodnom kretanju humanitarnih konvoja.


• Konvoj hrane za Sarajevo, iz Makedonije, blokiran zbog leda i snijega u Vlasenici. Radi se o 20 šlepera. Apel Dječije ambasade UNPROFOR-u da pomogne.


• Održan Simpozij ratnih medicinara: “Medicina u ratu '92-'93”.


• U Sarajevo stigli paketi sa 960 000 svijeća iz Češke u vrijednosti od 48 000$.


• Konvoj hrane iz Makedonije zaustavljen na Palama.


• Ženeva, nastavak pregovora


Kulturni opstanak

Opsjednuti grad brani se kulturom i tako opstaje. Grupe i pojedinci stvaraju sve ono što su koristili da stvaraju prije opsade. U nemogućim okolnostima oni snimaju filmove, pišu knjige, objavljuju novine, emituju radio programe, dizajniraju razglednice, postavljaju izložbe, predstave, prave mape za obnovu grada, osnivaju nove banke, organizuju modne revije, snimaju fotografije, slave praznike, stavljaju šminku… Sarajevo je grad budućnosti i života u postkataklizmi. U njemu, na ruševinama stare civilizacije izbija nova, alternativna, sastavljena od ostataka urbanih elemenata. Sarajevo živi život futurističke komike i naučnofantastičnih filmova.

KULTURNI OPSTANAK

Sarajevo je jedinstven grad na planeti. To je mjesto gdje je civilizacija razorena namjernim nasiljem.
Ali, Sarajevo je i simbol odbrane građana, mjesto u kome se na nasilje odgovora tolerancijom, na fašizam umjetnošću i kulturom, na razaranje ponovnom gradnjom, na smrt humorom, na provalu ruralne kulture urbanom kulturom, na teror upornim održavanjem normalnog života u gradu. Sarajevo je lišeno građanskih, egzistencijalnih i socijalnih prava. Bilo je lišeno prava na život. Sve ono što čini normalno urbano življenje bilo je oduzeto Sarajevu i njegovim stanovnicima, oduzeto je sve što se moglo uzeti, sve osim prava na opstanak održavanjem prava na kulturu.
Ali usred svog tog razaranja i umiranja, rađaju se djeca, slave rođendani, prave svadbe. U gradu okruženom smrtonosnim krugom primitivizma otvaraju se izložbe, snimaju filmovi, organizuju festivali, izvode pozorišne drame i mjuzikli.
Sarajevo živi postkataklizmu. To je slika civilizacije koja izranja iz kataklizme, praveći nešto iz ničega, šaljući poruke za budućnost. Ne zato što je budućnost neizbježno i budućnost ratova i katastrofa, nego zato što ljudi stare i rađaju se u svijetu koji je sve nesigurniji.
Sve što je ostalo pod ruševinama Sarajeva, sve ono što je preživjelo granatiranje naše civilizacije jeste duh kulturnog opstanka. Rekonstrukcija tog duha, duh Sarajeva mora početi – sada. Inače – Sarajevo će postati groblje principa multietičnosti i ljudskih prava.

Dizajn

U gradu postoji nekoliko dizajnerskih studija i grupa. Najpoznatiji studio je “Trio” Bojana i Dade Hadžihalilović, koji su napravili kolekciju postera i razglednica s ratnim motivima, u stilu pop-arta, kao i Amra Zulfikarpašić koja dizajnira postere za novoosnovane firme i izložbe.
Studio Zulfikarpašić je za projekt “Opstanak” dizajnirao novu igru, Sarajevo Darts. Igrači bacaju strelice na mete na olimpijskoj mapi grada.

Amra Zulfikarpašić
Rođena 26. maja 1946. u Sarajevu. Diplomirala grafički dizajn, na Likovnoj akademiji. Radila u marketinškoj agenciji izdavačke kuće “Oslobođenje”, 14 godina. Učestvovala u brojnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Primila mnogo nagrada. Ima svoj studio.

OPSADA
Radila na projektu “Bomba od želea”, priredila samostalne izložbe “Otvaranje paketa”, “Dizajn znači opstanak”. Bila umjetnički direktor “Muzeja umjetnosti opstanka”. Radila propagandnu kampanju za izgradnju i rekonstrukciju Kliničkog centra u Sarajevu. Dizajnirala novine, predstave, propagandne materijale, postere, pisala za američke novine “Virginia Pilot” o životu u Sarajevu.

Ako postoji život poslije života, u kom biste se obliku vratili?
Kao savršeno ljudsko biće.

Kako biste opisali savršenu sreću?
Sjećam se toga kao da je juče bilo.

Šta je vaš najveći gubitak?
Ubijeni, silovani, protjerani Bosanci.

Šta je vaš najveći dobitak?
Čekam to nestrpljivo.

Kad i gdje ste bili najsrećniji?
Misliti o sreći je bio moj omiljeni psihološki tretman tokom rata. Čini mi se da sam bila često srećna.

Koje su vaše izgubljene iluzije?
Mislila sam da je fašizam nestao zauvijek.

Opišite svoj dan i posao.
Sretna sam što nemam svakodnevnu šemu.

Sarajevo?
Moja ljubav!

Koje riječi više ne koristite?
Bratstvo i jedinstvo.

Po vašem mišljenju, da li je moral vrlina?
Imam moj moral.

Gdje biste voljeli da živite?
Živim gdje sam uvijek htjela da živim, u Sarajevu.

Kako ste preživjeli?
Borba nema kraja.

Čega se plašite?
Bolesti i slabosti.

Da li prošlost postoji za vas?
Moja prošlost je moj materijal za sretnu budućnost.

Ovo je kraj civilizacije. Kako će izgledati slijedeća?
Ako bude nastala na osnovama ove, biće siromašna.

Možete li nam dati recept za mentalno zdravlje?
Ne dajem recepte za kolače, jer ih ne znam praviti.

Kako želite da umrete?
Bilo bi dobro umrijeti prirodnom smrću, ako to oni dozvole.

Trebate li nadu da biste preživjeli?
Nikad se ne odvajam od nade, mog životnog pratioca.

Kako je izgledala ’92, kako ’93, kako ’94?
Najvažnije godine mog života.

Kako biste nazvali ovaj period svog života?
Godine opasnog življenja.

Vaša poruka s kraja svijeta, iz zemlje posljednjih stvari?
Ne kupujte kuće – izgoriće, ne držite novac u bankama – izgubićete ga; ne osnivajte kompanije – oduzeće vam ih. Jedino znanje i iskustvo ne mogu da vam uzmu – to je stvarni kapital.

Volite li život i šta je život uopšte?
Srećna sam da sam živa, iako su mi šanse da preživim male.

AKADEMIJA SCENSKIH UMJETNOSTI

Akademija scenskih umjetnosti smještena je u nekadašnjoj Evangelističkoj crkvi. Tokom opsade u Akademiji su održavana predavanja kao i mnoge izložbe.

VIDEO NA TEMU
ANKETE
ANKETA
MAPA OPSADE SARAJEVA